A1-A10, B1-B11
16 rijtuigen - Metallurgigue – in dienst gesteld in 1896. |
Hoeveel rijtuigen er voor iedere klasse kwamen, weten wij niet. Bekend is slechts, uit de statistiek, dat de TN eind 1896 zestien rijtuigen bezat en eind 1897 vierentwintig. Volgens de plaatsaantallenlijst van het Toezicht over 1917/18 boden zij 20 zit- en 16 staanplaatsen. Zij bezaten een vacuummrem, een op één balkon te bedienen schroefrem, petroleumverlichting en warmwaterstoven. (Vroeger meenden wij dat de rijtuigen alleen aan de oostzijde toegankelijk waren, maar dit is een fabel gebleken.) In 1904 meldde de MET, die het bedrijf toen beheerde, aan het Toezicht dat zij een gesloten rijtuig in open rijtuig had veranderd door de zijwanden weg te breken en er dwarsbanken in te plaatsen. Vermoedelijk had men dit met twee rijtuigen al gedaan, voordat het Toezicht zich in 1902 met deze zaken bezig ging houden, want uiteindelijk bestonden er drie open rijtuigen. (Zij zullen dus niet, zoals wij vroeger dachten, in 1896/97 zo zijn gebouwd.)
|
Er waren 24 zit-en 16 staanplaatsen in. Voor welke klasse zij dienden, weten wij niet. Bij de gesloten rijtuigen zijn, vermoedelijk in de NZHTM-periode, in de kopschotten aan weerskanten van de deuren ramen gemaakt. Hoe de TN de rijtuigen nummerde, staat niet vast. Op een foto van een tram op de brug over het Noordzeekanaal omstreeks 1905 staan de gesloten rijtuigen tweede klasse Cl en naar het lijkt C2. Dit kunnen nog TN-nummers zijn geweest. In de HA periode zijn de nummers vermoedelijk niet veranderd, maar wel na de overgang aan de NZHTM. In 1916/17 heetten de open rijtuigen namelijk Cl - 3. Twee van die open rijtuigen werden in 1916 in goederenwagen veranderd en één in 1917, d.w.z. Cl - 2 gingen met dezelfde nummers voor melkbussenvervoer dienen en van het onderstel van C3 werd een open goederenwagen gemaakt met het nummer F3. Bekend is ook dat de gesloten rijtuigen in 1918 van A 1 - 10 (eerste klasse) B51 - 60 en B 1 - 11 (tweede klasse) in B51 - 60 en B61 - 71 werden vernummerd. (De B had toen de betekenis „aanhangrijtuig"; de klas-senindeling was vermoedelijk in 1917 afgeschaft.) B52 - 55, B57 en B60 - 71 werden in 1924 afgevoerd. Hiervan is B55 in 1934 nog gefotografeerd als schuur in Beverwijk. B51, B56, B58 en B59 werden aan de TM verkocht en kregen daar de nummers 43, 42, 40 en 41. Deze zullen in 1934 zijn afgevoerd. |