Copyrights

De website van Haarlem-Alkmaar bevat allerlei kaartmateriaal en foto's van personen etc, uit Haarlem - Alkmaar en omgeving.

Indien u om redenen van privacy of copyright bezwaar heeft tegen een bepaalde opname in deze website, wordt u verzocht dat onder vermelding van het betreffende artikel of foto kenbaar te maken aan: 
info@haarlem-alkmaar.nl

Aan de teksten van deze website kunnen geen rechten worden ontleend.


De houder van deze website sluit iedere aansprakelijkheid uit voor eventuele onjuistheden en onvolledigheden op deze website en voor eventuele gevolgen van handelen op grond van informatie die op deze website is geplaatst.

Historie

De tekening boven geeft de situatie weer van 1895.
Toen was het Noordzeekanaal 19 meter breed.

De initiatiefnemer van de tramweg maatschappij was de belgische ingenieur M.Lübecké. De maatschappij die als eerste de lijn exploiteerde was de Brusselse “Societé Anonyme Belge de Tramway Néerlandais”afgekort TN.

Het materieel dat op de lijn reed was van Belgische makelij. De eerste drie bestelde locomotieven waren te zwaar om de brug over het Noordzeekanaal te mogen berijden.

Pas na aflevering van lichtere locomotieven met slechts een lichte overschrijding van het voor geschreven gewicht van 10 ton en door te voldoen aan de eisen inzake de voorgeschreven vacuum rem konden de diensten over de brug geopend worden.



Op de uit 1872 daterende draaibrug werden in 1895 rails voor de stoomtram gelegd.