De B-Locomotieven met binnenliggende cilinders
Dit type vertoonde dezelfde algemene constructie als de Backer & Rueb locomotieven.
Zij hadden ook een normale ketel met ronde buitenvuurkist en een stoomverdelingsmechanisme van Joy.
De belangrijkste verschillen waren een andere plaatsing van de waterbakken en een andere uiterlijke vormgeving.
De machines van deze groep vertoonden ook onderling weer kleine verschillen. De meeste hadden kleine waterbakken aan de voor- en achterzijde buiten de draagraamplaten, waardoor de wielen en de koppelstangen beter waren te bereiken.
HA 7-8, Breda, fabr.nr. 190-191, gebouwd in 1901, in dienst gesteld in 1902.
Deze machines deden op de gehele lijn van Haarlem naar Alkmaar dienst.
Door hun geringer gewicht mochten ze in tegenstelling met de drieassers I en II (zie TNI-TNII) van het begin af het Noordzeekanaal wèl passeren.
Bij de TN werd van de twee standplaatsen voor de machinist alleen die aan de achterzijde gebruikt.
Later zijn de bedieningshandels aan de voorzijde van de locomotief verwijderd. De locomotieven reden dus steeds met de schoorsteen achter en het was noodzakelijk ze aan het eindpunt te draaien.
Hiervoor bevond zich te Alkmaar en te Velsen een draaischijf en te Haarlem aan het Kennemerplein een keerdriehoek.
Later, toen de lijn in Haarlem tot het Soendaplein was ingekort, lag daar ook een draaischijf. Omstreeks 1917 werd de uitbouw met schuiframen in de voorwand verwijderd en vervangen door drie grote ruiten.
Aan de achterzijde, waarmede men dus in de dienst altijd voor reed, werd de uitbouw niet verwijderd.
In 1902 in handen van de HSM en werd het in 1909 overgenomen door de NZHTM.
Bij de HSM behielden de locomotieven hun nummers en bij de NZHTM aanvankelijk ook, met dien verstande dat door de HSM of de NZHTM de Romeinse cijfers door Arabische werden vervangen.
Wel zouden ze bij de NZHTM de nummers 13-16 hebben gekregen, doch deze vernummering is niet doorgegaan. In 1918 kregen ze de nummers A53—A56. In 1924 werden ze voor sloop verkocht aan de metaalhandel Esbois te Utrecht.
|