Copyrights

De website van Haarlem-Alkmaar bevat allerlei kaartmateriaal en foto's van personen etc, uit Haarlem - Alkmaar en omgeving.

Indien u om redenen van privacy of copyright bezwaar heeft tegen een bepaalde opname in deze website, wordt u verzocht dat onder vermelding van het betreffende artikel of foto kenbaar te maken aan: 
info@haarlem-alkmaar.nl

Aan de teksten van deze website kunnen geen rechten worden ontleend.


De houder van deze website sluit iedere aansprakelijkheid uit voor eventuele onjuistheden en onvolledigheden op deze website en voor eventuele gevolgen van handelen op grond van informatie die op deze website is geplaatst.

1896

Op 21 juni 1896 werd de lijn geopend. In het begin mochten de te zware locomotieven TN I en TN II niet over de brug, pas nadat de lichtere locomotieven die iets zwaarder waren dan 10 ton en waren voorzien van een vacuumrem kon de brug gebruikt worden.

De te zware locomotieven werden later ingezet tussen de remise in Velsen-Noord en Alkmaar.

In eerste jaar moesten de passegiers dus uitstappen voor de brug in Velsen-Zuid en vervolgens lopend over de brug naar velsen-Noord waar en andere tram gereed stond om door te gaan naar beverwijk.

De draaibrug over het Noordzeekanaal.


In Velsen-Noord bouwde de TN haar remise. De remise had naast een locomotievenloods ook een rijtuigloods welke vier sporen bevatte. Ook stond er op het terrein een watertoren, steenkolenopslag en werkplaats.

Op het terrein lag een draaischijf om de locomotieven in de juiste rijrichting te plaatsen. Onder het emplacement waren grote waterkelders die het regenwater opvingen. 

Lees verder



De bouw van de remise te Velsen-Noord.



De bouw van de watertoren en opslag voor de briketten op het remise terrein te Velsen-Noord.