1895 - 1901
De stoomtram had al veel eerder kunnen rijden als het initiatief van J.Holland was goedgekeurd.Hij had een aanvraag ingediend in 1892 voor de lijn Haarlem - Alkmaar maar een groot aantal gemeentebesturen verleende geen medewerking. Twee jaar later werd er door ingenieur M.Lübcké uit Brussel een concessie ingediend om een metersporige tramlijn te exploiteren voor de lijn Haarlem - Alkmaar. De maatswchappij werd opgericht met de naam Société Anonyme Belge de Tramways Néerlandais (Haarlem et Extensions) TN te Brussel. Het maatschappelijke kapitaal bedroeg B.frs 1.000.000,- (Fl 500.000,- nu ongeveer €230.000,-) verdeeld in 10.000 aandelen van B.frs 1.000,-. Op 10 juli 1895 werd de concessie verleend. Binnen één jaar was het eerste gedeelte van de lijn gereed voor explotatie. |
Afbeelding aandeel Museum Kennemerland. |