Goederenwagens
Het goederenvervoer leverde 20 a 25% van de opbrengsten op. Omvangrijk was het echter niet. Er werden voornamelijk tuinbouwproducten, fruit, aardappelen, vee en melk vervoerd. Postvervoer ontbrak. Het vervoer werd alleen gebruikt over korte afstanden dit kwam om dat er ook een trein reed van Haarlem naar Alkmaar. Het wagenpark was klein. Welke wagens wanneer in dienst kwamen is niet bekend. Volgens gegevens waren er eind 1896 er tien wagons, waaronder vermoedelijk zes bagagewagens. Eind 1897 waren er 13 wagons. In 1916/17 werd er onder ander voor melkvervoer het aantal wagens met enkele aangepaste rijtuigen. Het materieel had Viciaux-koppelingen. Het is onbekend met welke nummer de wagens in dienst kwamen. Later is er een nummering ingevoerd met 1 beginnend en lettercode. Na de overnamen van de NZH werd in 1918 een nieuw nummersysteem ingevoerd en kreeg al het materieel andere nummers. De wagens waren van Belgisch makelij, maar ook voor Nederlands gebruik een erg smalle uitvoering. Het meest bezienswaardige was de pekelwagen H1, een klein rechthoekig exemplaar met uitsparingen voor de wielen. Bij opheffing werd een deel van het wagenpark verkocht aan de TM en MBS. Enkele wagens werden ingezet op ander lijnen van de NZH. |
In dienst | Type | Aantal 1896 | 19.. | 1918 | Fabrikant |
1896 / 1897 | d | 6 wagens | D1-D6 | C51-C56 | Metallurgique |
g | 3 wagens | E1-E3 | C57-C59 | Metallurgique | |
o | 2 wagens | F1-F2 | C153-154 | Metallurgique | |
o | 2 wagens | G1-2 | C151-152 | Metallurgique | |
t | 1 wagen | H1 | H51 | Metallurgique | |
v1916 | o | F3 | C155 | NZHTM | |
v1917* | g | C1-2 | C156-157 | Metallurgique | |
1918** | o | H151 | van der Zypen & Charlier |